نگاهی به بخشی از مشکلات و اعتراضات پرستاران

مریم رحمانی

دیگری: ۱۱ دی ماه امسال روز پرستار در ایران بود. دیگری در این گزارش نگاهی به برخی از مشکلات و اعتراض های پرستاران در سالهای اخیر کرده است که در ادامه می آید.

تعداد پرستاران در ایران

براساس آمار منتشر شده در سال ۹۷، پرستاران فعال در بخش دولتی، در  وزارت بهداشت، مجموعا ۱۲۵۳۶۹ کادر پرستاری شامل کارشناسان پرستاری و پرستاران دارای مدارک بالاتر ، فارغ التحصیلان رشته های اتاق عمل، هوشبری و دارندگان مدارک بهیاری، کمک پرستاری و کمک بهیاری هستند.

 ۹۰۰۶۱ نفر از این تعداد پرستاران دارای مدرک لیسانس و بالاتر هستند. ۷۸ درصد کادر پرستاری را زنان و ۲۲ درصد را مردان تشکیل می دهند. ۵۳ درصد کادر پرستاری به صورت استخدام رسمی و پیمانی، ۲۳ درصد در حال گذرندان دوره طرح و تعهدات و ۲۴ درصد دیگر هم عمدتا به صورت شرکتی و قرارداد خرید خدمت مشغول خدمت هستند.

بر اساس آمارها در ایران با کمبود شدید نیروهای پرستاری مواجهیم ونیروی کار ما یک چهارم متوسط دنیا است.

پرستاری در همه دنیا جزو مشاغل سخت و زیان‌آور به شمار می‌رود.  پرستار به دلیل مواجهه با بیمار در حال احتضار، همراهان مضطرب و والدین نگران در معرض آسیب قرار دارد و از طرفی انتقال بیماری‌های مختلف همچون ایدز، سل و هپاتیت و همچنین آنفلوانزا خطری برای آنها به شمار می‌رود، بنابراین باید حمایت‌های لازم از این قشر جامعه صورت گیرد.

در بسیاری از کشورهای دنیا پرستاران مجهز به وسایل ایمنی بوده و آزمایشات دوره‌ای به صورت کامل برای آنها صورت می‌گیرد اما این مسئله چندان در کشور ما چندان مورد توجه نیست، که نیروی کم و شرایط سخت کاری فشار بی‌امانی را بر روی پرستاران به همراه داشته است. با شکل گیری طرح تحول سلامت شاهد شکل گیری اعتراضات پرستاران هستیم.

اعتراضات پرستاران طی سال های ۹۳ تاکنون عموما حول دو محور عمده یکی طرح تحول سلامت و دیگری طرح قاصدک  و به عقب افتادن کارانه، کمبود نیروی انسانی، سختی کار ، شکاف طبقاتی پزشکان و پرستاران وپایین بودن دستمزد آنان شکل گرفته است. در زیر این دو طرح توضیح داده شده است و در ادامه اعتراضات پرستاران طی سالهای اخیر ذکر شده است.

طرح تحول سلامت و اعتراض پرستاران

طرح «تحول نظام سلامت» در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ هم‌زمان در سراسر کشور اجرا شد. برنامه‌های این طرح در حوزه درمان شامل کاهش هزینه‌های پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌های دولتی، حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، حضور پزشکان مقیم، ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان‌های دولتی، ارتقای خدمات ویزیت در بیمارستان‌های دولتی، ترویج زایمان طبیعی، حفاظت مالی از بیماران صعب‌العلاج، خاص و نیازمند و همچنین راه‌اندازی اورژانس هوایی است. پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت، با توجه به کاهش هزینه‌های درمان و مراجعه بی‌سابقه بیماران به بیمارستان‌ها و افزایش ضریب اشغال تخت‌ها، بدون توجه به بسترسازی مناسب (تأمین فضای بیمارستانی و نیروی انسانی)، فشار زیادی بر دوش تیم سلامت از جمله پرستاران تحمیل شده است. افزایش حجم کاری تیم سلامت بخشی از مشکلات اجرایی شدن طرح تحول در نظام سلامت است.

از زمان اجرای طرح تحول نظام سلامت و افزایش مراجعه بیماران به بخش پرستاری هیچ اقدامی برای افزایش کادر پرستاری بیمارستان‌ها صورت نگرفته است. بصورت مشخص اگر در یک بخشی پرستاری تا از قبل اجرای طرح تحول نظام سلامت دو نفر مشغول کار بودند با افزایش شمار بیماران مراجعه کننده هنوز همان دو نفر مشغول کارند و این در حالی است که با تغییرات ایجاد شده دست کم می‌بایست تعداد آنها تا ۴ نفر افزایش یابد.

افزایش تعداد بیماران در این طرح فشار کاری زیادی را بر بیماران تحمیل کرده است. به طوری که گاهی یک پرستار باید کار‌های مراقبتی ۱۰ بیمار را همزمان انجام دهد. همچنین به گفته احمد حمزه عضو کمیسیون بهداشت مجلس این طرح فشار کار پرستاران را دو برابر کرده است و بیمارستان‌ها با کمبود پرستار روبرو هستند.

حمیدرضا شریفی مقدم ( دبیرکل خانه پرستار) در سال ۹۶ گفت: تبعات اجرای طرح تحول سلامت به طور همزمان برای کادر پرستاری و دهک‌های فرودست، تولید زحمت کرده است و دولت و مجلس باید از طریق  بودجه سال آینده  برای اصلاح این مشکلات، اقدامات لازم را انجام دهند. سال ۹۲ که مسئولان وقت وزارت بهداشت برای نخستین بار از تصمیم برای اجرای طرح تحول سلامت خبردادند، جامعه پرستاری نخستین گروهی بود که این طرح را غیر کار‌شناسی دانست و با آن مخالفت کرد.

شریفی مقدم در توضیح این مخالفت گفت: اجرای طرح تحول سلامت شاید با افزایش تعرفه خدمات درمانی به افزایش درآمد کادر پرستاری کمک کرده باشد؛ اما در مقابل به اختلاف طبقاتی پزشکان و پرستاران دامن زده‌است 

علی محمد آدابی رئیس سازمان نظام پرستاری نیز درباره فشار کار منجر به مرگ پرستاران گفت: در سال ۹۵ تعداد ۱۴ پرستار که بین ۲۵ تا ۴۵ سال سن داشته‌اند در اثر شدت کار جان داده‌اند.


به اعتقاد فعالان صنف پرستاری تشدید فشار کاری در سال‌های اخیر عمدتا نتیجه اجرای «طرح تحول سلامت» است که از اردیبهشت سال ۹۳ در بیمارستان‌های تحت پوشش وزارت بهداشت به اجرا درآمد.

همچنین به گفته احمد حمزه عضو کمیسیون بهداشت مجلس این طرح فشار کار پرستاران را دو برابر کرده است و بیمارستان‌ها با کمبود پرستار روبرو هستند.

علی‌نسائی عضو شورایعالی نظام پرستاری در مورد کمبود نیروی پرستاری در کشور می گوید: این شورا سه سال پیش نسبت به «افت کیفیت خدمات پرستاری» در بیمارستان‌ها که ناشی از کمبود پرستار است هشدار داده بود. اما وزارت بهداشت در سه سال گذشته برای استخدام پرستار جدید اقدامی انجام نداده است. فشار کاری بالا در بین پرستاران در حالی است که به گفته عضو سازمان نظام پرستاری سالانه پانزده هزار فارغ التحصیل پرستاری در خواست جذب دارند.

به اعتقاد فعالان صنف پرستاری علی رغم افزایش فشار کاری روی پرستاران وضع درآمدی آن‌ها بهتر نشده است. دریافتی پرستار‌ها در قالب نیرو‌های شرکتی با نیروی خدمات و آشپزخانه یکسان است.همچنین وضعیت پرستاران مشمول قانون کار بدتر از پرستاران بیمارستان‌های دولتی است. در این بیمارستان‌ها به پرستاران جز مزد پایه و اضافه‌کاری چیز دیگری پرداخت نمی‌شود. این وضعیت در بیمارستان‌های خصوصی و برای نیرو‌های شرکتی بدتر به نظر می‌رسد. حقوق یک پرستار بیمارستان خصوصی حدود نصف پرستاری با موقعیت و سابقه کار مشابه در بیمارستان دولتی است. پرستاران شرکتی به لحاظ سختی کار و کمی حقوق باز هم در رده پائین‌تری قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه ۶۷ درصد اعتبارات طرح تحول به دست ۵درصد از جامعه پزشکی رسید، گفت: طرح تحول سلامت برای پرستاران آورده‌ای نداشت و این موضوع سبب نارضایتی پرستاران شده است.

رئیس سازمان نظام پرستاری افزود: در ابتدای طرح تحول نظام سلامت، بودجه خوبی هم به این طرح اختصاص یافت اما نزدیک ۶۷ درصد این اعتبارات نصیب افرادی شد که قشر ۵ درصدی از جامعه پزشکی بودند و جامعه ۲۰۰ هزار نفری پرستاری حدود ۱۷ تا ۲۳ درصد از محل اعتبارات بهره‌مند شدند.

وی افزود: قرار بود با اجرای طرح تحول نظام سلامت خدماتی که به جامعه پرستاری و پزشکی ارائه می‌شود، یکسان دیده شود اما در برخی اوقات کادر اداری از پرستاران تسهیلات بیشتری دریافت می‌کنند. همچنین قرار بود طرح تحول نظام سلامت بر اساس بسته‌های خدمتی و مصوبه مجلس درباره تعرفه‌های خدمات پرستاری که در سال ۸۶ تصویب شد، اجرا شود اما مصوبه تعرفه‌های خدمات پرستاری به دلیل کمبود منابع، امکانات و نبود عزم سیاست‌گذاران اجرا نشد.

این مقام مسئول در سازمان نظام پرستاری گفت: پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت، طرح قاصدک (پرداخت مبتنی بر عملکرد کارکنان) در جهت افزایش رضایتمندی کارکنان درمان از جمله پرستاران در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت اجرا شد.

دالوندی در ادامه با انتقاد از تأخیر در پرداخت کارانه پرستاران در طرح تحول نظام سلامت گفت: اضافه کاری اجباری در این طرح باعث خستگی مفرط پرستاران شد و هم‌اکنون کارانه در خیلی از استان‌ها با تأخیر پرداخت می‌شود که این روند فقط خستگی را در جان پرستاران باقی می‌گذارد و علاوه بر این، مشکلات خانوادگی و جسمی برای پرستاران ایجاد می‌کند. معتقدیم که نسبت به کار ارزشمند و سنگین پرستاران، طرح تحول نظام سلامت آورده‌ای برای پرستاران نداشته است.

طرح مبتنی بر عملکرد در سطح کشور )طرح قاصدک)

اجرای طرح قاصدک و یکی بودن اضافه کاری با کارانه پرستاران سبب شد تا اضافه کاری پرستاران با تاخیرهای یک ساله و به همراه کارانه‌ آن ها پرداخت شود، مسئله ای که پرستاران را از نظر مسائل مالی با مشکل مواجهه کرده است.

به گفته محمد شریفی مقدم دبیر کل خانه پرستاری محیط سخت کاری، نرخ پایین اضافه کاری ها و جدا نبودن اضافه کاری از کارانه پرستاران سبب شده است تا بسیاری از پرستاران حاضر به اضافه کاری در محیط کاری خود نباشند و همین مسئله باعث ایجاد کمبود نیرو در برخی از مراکز درمانی شده است.امروزه پرستاران به ازای هر ساعت اضافه کاری بین ۴ تا ۶ هزار تومان دریافت می‌کنند که دربرابر کار بسیار سخت‌آن ها  مبلغ بسیار ناچیزی است. پرستارانی که استخدام رسمی دولت هستند حقوق ثابت ماهانه دولتی دریافت می‌کنند اما نیروهای شرکتی در برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور همین حقوق ماهیانه را با تاخیر دریافت می‌کنند.

اعتراضات پرستاران

سال ۹۳

سوم اسفند ۹۳ شماری از پرستاران در اعتراض به طرح تحول سلامت و «دستمزد ناکافی»مقابل مجلس تجمع کردند. پرستاران معترض که از شهرهای مختلف ایران به تهران آمده بودند، خواستار کاهش اختلاف حقوق و مزایای پزشکان و پرستاران هستند. به گفته معترضان، با اجرای طرح تحول نظام سلامت، حقوق پزشکان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی «چند برابر شده است در حالی که این افزایش حقوق شامل حال پرستاران نمی‌شود.»

قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری سال ۱۳۸۶ در مجلس ایران تصویب شده اما به گفته پرستاران هنوز اجرایی نشده است.

شناخته شدن پرستاری به عنوان شغل «سخت و زیان‌آور» یکی دیگر از خواسته‌های پرستاران است که به آنان اجازه می‌دهد پیش از موعد معمول بازنشسته شوند.

به گفته ایلنا در ساعت اولیه تجمع اعتراضی پرستاران ۱۰۰۰ نفر شرکت کرده بودند اما به تدریج تعداد معترضین که از شهرهای مختلف کشور خود را به تهران رسانده بودند به حدود ۲۰۰۰ نفر رسید.

پرستاران از استان‌های تهران، یزد، خراسان، همدان، مازندران، گیلان، اصفهان و چند استان دیگر برای اعتراض مقابل مجلس به تهران سفر کرده بودند.

پرستاران حاضر در تجمع امروز که از ساعت ۹ صبح در مقابل درب شمالی مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرده بودند، نسبت به اجرا نشدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و افزایش اختلاف پرداختی بین پزشکان و پرستاران پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت معترض‌اند.

به گفته فعالین صنفی جامعه پرستاری، تجمع گسترده امروز پرستاران در واکنش به گفته‌های وزیر بهداشت مبنی بر کم بودن تعداد معترضان در تجمعات قبلی صورت گرفته است. به گفته یکی از پرستاران، تعداد پرستاران معترض بسیار بیشتر از افراد حاضر در تجمع امروز است اما به دلیل شرایط خاص شغلی بسیاری نتوانسته‌اند بیایند.

این سومین بار است که در سال گذشته پرستاران در اعتراض به اجرای طرح تحول سلامت تجمع کرده‌اند.

سوم اذر ماه نیز حدود ۷۰۰ نفر از پرستاران بیمارستان‌های دولتی و خصوصی تهران در اعتراض به اختلاف درآمد پرستاران و پزشکان و همچنین «تعلل دولت» در تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، همچنین ۲۳ آذرماه در مقابل ساختمان ریاست جمهوری تجمع کردند. همزمان گزارش هایی از تجمع پرستاران در چند شهر دیگر منتشر شده است.

تعیین تکلیف قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، عضویت سازمان نظام پرستاری در شورای عالی بیمه و سلامت، صدور پروانه کار پرستاری توسط سازمان نظام پرستاری و ارائه آموزش‌های تخصصی توسط سازمان نظام پرستاری مصوباتی است که در پایان دولت دهم تصویب شد ولی با گذشت بیش از دو سال از تصویب آن، هنوز اجرایی نشده است.

سال ۹۴

۳ تیر ۱۳۹۴  پرستاران بیمارستان کودکان تبریز، به اجرای ناعادلانه طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد و هم چنین عدم اجرای قانون تعرفه گذاری بعد از گذشت هشت سال، صبح امروز چهارشنبه نیز کارکنان درمانی بیمارستان های قلب و عروق شهید مدنی و الزهرای تبریز تجمع اعتراضی کردند.

پرستاران این دو بیمارستان همچون پرستاران بیمارستان کودکان خواهان بررسی کارشناسی طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد و اجرای عدالت در این زمینه شدند.

جمعی از پرستاران بیمارستان کودکان تبریز با برگزاری تجمع اعتراض آمیز، خواهان اصلاح اصولی طرح مبتنی بر عملکرد جهت رسیدگی و جلوگیری از کاهش درآمد پرستاران، پیرا پزشکان و کادرهای پیش بیمارستانی شدند.

در مورخ ۳۰ تیرماه ۹۴ تجمعی که به‌صورت خودجوش توسط عده ای از پرسنل پرستاری بیمارستان امیراعلم در جهت اعتراض به نحوه پرداخت مبالغی بر اساس طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد و همچنین بی توجهی مسئولین بیمارستان و دانشگاه و توهین برخی مسئولان بیمارستان به پرسنل پرستاری این مرکز، صورت گرفته بود.
تمامی پرسنل پرستاری حاضر در تجمع با هماهنگی مسولان پرستاری بخش‌های درمانی در این جمع شرکت کرده بودند و در طی مدت تجمع با توجه به اینکه در تمامی بخش‌های درمانی همکاران پرستار حضور فعال داشتند، خدشه ای به امور درمانی بیماران وارد نشد. اما پرستاران حاضر در تجمع به عنوان خاطی معرفی شدند . این تجمع منجر به تعلیق ۴ نفر از پرسنل پرستاری این مرکز که از دلسوزترین و متعهدترین پرسنل بیمارستان بودند، شد و در بین این افراد نام دو تَن از نمایندگان صنفی جامعه پرستاری تهران گنجانده شد.

اعتصاب پرستاران بیمارستان مصطفی خمینی تهران تعداد زیادی از پرستاران بیمارستان خمینی در اعتراض به عدم دریافت حقوق و مزایای خود دست به اعتصاب زدند.به گزارش خبرگزاری دانشجو، تعداد زیادی از پرستاران بیمارستان خمینی در اعتراض به عدم دریافت حقوق و مزایای خود از صبح امروز دست به اعتصاب زدند.این افراد که تعدادشان به ۳۰۰ نفر می رسید در حیاط این بیمارستان تجمع کرده و خواستار استیفای حقوق و مزایای خود شدند.

صبح روز ٨ تیر چند صد پرستار در بیمارستا‌ن‌های مدرس،‌ شهدای تجریش، رسول اکرم، بیمارستان خمینی و بیمارستان بهارلو و همینطور در بیمارستان‌های سه استان بزرگ کشور به اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد اعتراض کرده و با معلق کردن کار، مقابل بیمارستان‌های خود تجمع کردند.

به گزارش تیرآنا، یکی از پرستاران بیمارستان رسول اکرم که به همراه تعدادی از همکارانش مقابل بیمارستان تجمع کرده‌ بود گفت: متاسفانه این طرح بسیار ناعادلانه و غیر منصفانه است، زیرا به گفته وزارت بهداشت پرداخت به پرستاران بر اساس میزان و نحوه عملکرد صورت می‌گیرد در حالی که امروز شاهدیم بسیاری از افرادی که فعالیت نسبتا کمتری داشته‌اند مبالغ هنگفت مثلا حدود ۴۰ میلیونی دریافت کرد‌ه‌اند و از سویی دیگر برخی از پرستاران حتی کارانه چند هزار تومانی خود را نیز دریافت نکردند.

همچنین دبیرکل خانه پرستار در خصوص تجمع امروز پرستاران بیمارستان‌های تهران گفت: امروز چند صد پرستار در بیمارستا‌ن‌های مدرس،‌ شهدای تجریش، رسول اکرم ،خمینی و بهارلو به اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد اعتراض داشتند.محمد شریفی مقدم در تشریح طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد گفت: این طرح از سال گذشته پس از اجرای سه برابر شدن تعرفه‌های پزشکی از سوی وزارت بهداشت جایگزین طرح کارانه شد که البته اساس این طرح از ابتدا تبعیض آمیز و غیر عادلانه بود.به گفته وی از حدود یک ماه پیش تاکنون پرداخت مابه‌التفاوت ۶ ماهه دوم سال ۹٣ پرستاران آغاز شده است که متاسفانه پس از آغاز این پرداخت‌ها در بیمارستان‌ها تجمع‌ اعتراضی پرستاری را در پی داشته است.دبیر کل خانه پرستار ادامه داد: در روزهای اخیر در بیمارستان کامکار، بیمارستان نکویی و بیمارستان بهشتی شهر قم، بیمارستان رازی، امام حسین و بیمارستان شهدا تبریز نیز تجمعاتی نسبت به اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد صورت گرفته است. همچنین امروز نیز در تبریز، اهواز و بیمارستان الزهرا اصفهان پرستاران تجمع کردند.شریفی مقدم تصریح کرد: متاسفانه مدیران و روسای بیمارستان‌ها به جای حمایت و دل‌جویی از پرستاران تجمع کننده با زبان تحقیر و توهین و تهدید به اخراج با پرستاران صحبت کرده‌اند به طوری که حتی مدیر یکی از همین بیمارستان‌ها به پرستاران خود اعلام کرده است: «نیروهای خدمات نیز می‌توانند کار شما پرستاران را انجام دهند».وی یادآور شد: متاسفانه مسئولان بیمارستان‌ها هیچ توجهی به خواسته‌ها و مطالبات پرستاران خود ندارند و این بی‌توجهی‌ها وضعیت را بحرانی‌تر خواهد کرد و مسئولیت این اعتراضاتِ در حال گسترش پرستاران، با وزارت بهداشت است زیرا طرحی را اجرا می‌کند که مورد اعتراض جامعه پرستاری کشور است و این طرح بسیار غیرشفاف و پیچیده است و حتی فاصله طبقاتی بسیاری بین جامعه پزشکی و پرستاری ایجاد کرده است.دبیر کل خانه پرستار گفت: وقتی وزیر بهداشت به جای آرام کردن جو و فضای اعتراض آمیز پرستاران، تجمعات آنان را کف خیابانی اعلام می‌کند، دیگر از مدیران و روسای بیمارستانی چه انتظاری داریم که به خواسته‌های پرستاران توجه کنند. بنابراین این اعتراضات جامعه پرستاری نتیجه عملکرد دو ساله وزارت بهداشت است که فشارهای بسیاری را به جامعه پرستاری وارد کرده است که امروز زخم پرستاران سر باز کرده است.

اعتصاب کارکنان درمان بیمارستان خمینی شهرستان نور، به خاطر عدم اجرای صحیح یک طرح تیرماه دست به اعتصاب زدند.به گزارش مازنی خبر، طرحی از مهر ماه سال ۹٣ در دستور کار مراکز درمانی و بیمارستان های تحت پوشش وزارت بهداشت درمان قرار گرفت.در این طرح که از آن به عنوان «طرح مبتنی بر عملکرد» یاد می شود ، بخشی از سود حاصله در بیمارسان ها بین پرسنل درمانی و خدماتی تقسیم می شود تا از این طریق با ایجاد انگیزه بین پرسنل درمان و پرستاران ، خدمات بیشتری به بیماران ارائه شده و از حوادث ناگوار پزشکی کاسته شود.اما از شهرستان نور خبر رسیده است که پرسنل درمان بیمارستان خمینی این شهرستان به دلیل عدم اجرای صحیح این طرح و ایجاد تبعیض بین پرسنل درمانی با کارمندان دست به اعتصاب زده اند.یکی از پرستاران بیمارستان خمینی نور با بیان اینکه پرستاران و پرسنل درمان این بیمارستان به نحوه اجرای طرح مبتنی بر عملکرد معترض هستند، افزود: ماهیت این طرح این بود تا برای پرستاران و پرسنلی که در شیفت های مختلف شب و روز کار می کنند ایجاد انگیزه شود تا از اشتباهات پزشکی کاسته و رضایت بیشتر بیماران جلب شود.وی ادامه داد: ولی متاسفانه ما شاهد هستیم کارمندانی که در ساعات کار اداری در بیمارستان حضور دارند و در زیر کولر های اتاق شان می نشینند و کارهای اداری را انجام می دهند، دو برابر پرستاران و پرسنل خدماتی و درمانی که باید در شیف شب هم خدمت کنند ،‌ پول دریافت می کنند.این پرستار شهرستان نور با اشاره به اعتصاب چند ساعته پرسنل درمانی و خدماتی این بیمارستان در روزهای اخیر، افزود: از فرماندار و نماینده مردم نور در مجلس خواستاریم به وضعیت ما رسیدگی کنند.شنیده ها حاکیست که با اجرای این طرح به حقوق یک پرستار شیفت شب حدود ۲۵۰ هزار تومان افزوده شده است ولی کارمندانی که در ساعات اداری به فعالیت می پردازند و در روزهای تعطیل نیز در محل کار حضور ندارند، ماهانه حدود ۵۰۰ هزار تومان از این طرح بهره مند می شوند در صورتی که این طرح برای ایجاد انگیزه بین پرستاران و پرسنل درمانی و خدماتی بیمارستان های تحت پوشش وزارت بهداشت و درمان به اجرا در آمده است.لازم به ذکر است ، خبرهای رسیده حکایت از آن دارد که میزان درآمد حاصله از این طرح در ٣ ماه اول سال ۹۴ نیز تاکنون به حساب پرستاران بیمارستان خمینی نور واریز نشده است.

سال ۹۶
صبح روز ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ جامعه پرستاری اهواز در اعتراض به طرح تربیت پرستار بیمارستانی مقابل دانشگاه علوم پزشکی جُندی‌شاپور اهواز تجمع کردند و خواستار لغو طرح تربیت پرستار بیمارستانی شدند. پرستاران می‌گویند: «تربیت پرستار در بیمارستان‌ها، هم از اعتبار و تخصص پرستاری آکادمیک می‌کاهد و هم سلامت مردم را با «غیرفنی‌نگری» تهدید می‌کند.»

پرستاران بوشهر روز ۲ شهریور برای دریافت ۸ ماه حقوق دریافت نشده شان، دست به اعتراض زدند. زنان پرستار سمنان نیز در روزهای ۲۵ و ۲۶ تیر با برگزاری اعتراضی در مقابل استانداری این شهر خواستار پرداخت حقوق ۱۱ ماه خود شدند. پرستاران و پرسنل یکی از بیمارستانهای یاسوج نیز روز ۹ خرداد در اعتراض به عدم دریافت ۶ماه حقوق خود دست به اعتراض زدند. مشابه این اعتراضات در بسیاری از شهرهای کشور برگزار شده است.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری مجبور شد اعتراف کند که درحالیکه پرستاران به اجبار متحمل اضافه کار می شوند اما بین ۶ تا ۱۰ ماه است که آنها دستمزد اضافه کاری خود را دریافت نکرده‌اند.

عدم پرداخت حقوق پرستاران در حالی است که بنابه اعتراف مقامات حکومتی، طی یک سال و نیم اخیر حداقل ۱۶پرستار تحصیلکرده بین ۲۵ تا ۴۵سال بر اثر فشار کار در شیفت های مختلف بر اثر ایست قلبی و یا موارد مشابه در محل کار جان باخته اند. ۵ماه قبل تر همین مقام آمار فوت پرستاران را ۱۰نفر اعلام کرده بود. یعنی ظرف تنها پنج ماه، ۶ پرستار بر اثر فشار کار در محل کار فوت کرده اند. باید در نظر گرفت که آمار اعلام شده از سوی مقامات رسمی حداقل هستند.

یکی از معاونان سازمان نظام پرستاری به کمبود پرستار در بیمارستانها اعتراف کرده و گفت «در ایران برای هر پرستار، ١۵ بیمار است اما در استاندارد جهانی، هر یک یا چهار بیمار یک پرستار مراقب دارد.»

سال ۹۷


نمایندگان پرستاران چهارشنبه ۳۰ خرداد نامه سرگشاده‌ای حاوی مطالبات صنفی و رفاهی پرستاران را برای پاسخگویی دولت به وزارت کشور ارائه دادند. این نامه به امضای ۱۷ هزار پرستار رسیده است.

پرستاران در سال‌های گذشته بارها در اعتراض به حقوق اندک، شرایط نامناسب کار و تبعیض، اعتصاب و تجمع کرده‌اند. برخی از خواست‌های پرستاران در نامه سرگشاده‌شان به وزارت کشور عبارت است از:

اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، سامان دادن به اضافه‌کاری و کارانه، کاهش اختلاف در پرداخت‌ها بین گروه‌‌های مختلف پزشکی و پرستاری، تبدیل قراردادهای موقت به قرارداد دائم، واگذاری صلاحیت حرفه‌ای به سازمان نظام پرستاری، به رسمیت شناختن کار پرستاران به عنوان کار زیان‌آور و منظور کردن آن در بازنشستگی، اجرای قانون همسان‌سازی، تأمین مطالبات دانشجویان پرستاری و ایجاد محیط امن برای خدمت پرستاران.پرستاران تأکید کرده‌اند در صورت بی‌توجهی مسئولان به مطالباتشان، راهی جز اعتصاب برایشان باقی نمی‌ماند.

هفتم بهمن ماه ۹۷ جمعی از کارکنان زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خوزستان خواستار رسیدگی به مطالبات خود از جمله پرداخت حق مناطق مرزی و به روز شدن کارانه ها هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری ، یکی از پرستاران معترض گفت:از مهمترین مشکلات کارکنان این دانشگاه از جمله پرستاران و بهورزان این است که مصوبه دولت مبنی بر اعمال ۲۵ درصد حق مناطق مرزی در حقوق کارکنان، در دانشگاه علوم پزشکی اهواز اجرا نشده است.

وی افزود: بیشتر مزایای کارکنان قطع شده و اضافه کاری کاهش یافته و حق مسکن ما نسبت به استان های دیگر خیلی کم است.

این فرد معترض ادامه داد: نداشتن مزایا در خوزستان نسبت به سایر استان ها، باعث مهاجرت کارکنان به استان های دیگر می شود.

این کارمند شاغل در دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه بهورزان سالی یک بار کارانه دریافت می کنند گفت: به تعویق افتادن کارانه ها، کیفیت خدمات رسانی به مردم را کاهش می دهد.

روز چهارشنبه۲۲ اسفند ۹۷ پرستاران دانشگاه علوم پزشکی بابل، در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات معوقه خود مقابل دفتر رئیس این دانشگاه، تجمع اعتراضی برگزار کردند.پرستاران دانشگاه علوم پزشکی بابل بنری را با خود حمل می‌کردند که بر روی آن نوشته شده بود :  «دانشگاه علوم پزشکی بابل ما پرستاران خواهان مطالبان به حق خود می‌باشیم ».شایان ذکر است روز سه شنبه ۴ دی ماه ۹۷ جمع کثیری از دانشجویان و فارغ التحصیلان و گروههای پرستاری در مقابل مجلس نظام تجمع کرده و نسبت به عدم استخدام خود اعتراض کردند.

دانشجویان بنرهایی در دست داشتند که نوشته بود:این تجمع حرفه ای و در دفاع از حق مسلم مردم است، بکارگیری تعداد مناسب پرستار سرمایه گذاری در سلامت مردم است.این تجمع صنفی نیست ، فریاد دفاع از حق مردم و برخورداری از مراقبت مناسب است

سال ۹۸

روز شنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۸،‌ پرستاران بیمارستان کرج در اعتراض به وضعیت بلاتکلیف و پرداخت نشدن مطالبات و حقوق خود مقابل این بیمارستان تجمع کردند.«حدود دوهزار نفر» از پرستاران ایران در اعتراض به شرایط خود، ‌برای سومین بار در سال جاری، دست به تجمع اعتراض‌آمیز مقابل مجلس شورای اسلامی ایران زدند.به گزارش ایلنا،‌ پرستاران حاضر در این تجمع که از ساعت ۹ صبح روز یکشنبه در مقابل مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرده بودند، نسبت به اجرا نشدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و افزایش اختلاف پرداختی بین پزشکان و پرستاران پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت، اعتراض داشتند.

برای حضور در این تجمع که به نوشته ایلنا،‌ تعداد افراد حاضر در آن به حدود ۲هزار نفر می‌رسید، پرستارانی از استان‌های تهران، یزد، خراسان، همدان، مازندران، گیلان، اصفهان و چند استان دیگر به تهران سفر کرده بودند.گفته می شود این تجمع گسترده پرستاران در واکنش به گفته‌های وزیر بهداشت مبنی بر کم بودن تعداد معترضان در تجمعات قبلی صورت گرفته است.

 طبق گزارش ایلنا و به گفته یکی از پرستاران، تعداد پرستاران معترض بسیار بیشتر از افراد حاضر در تجمع امروز است اما به دلیل شرایط خاص شغلی بسیاری نتوانستند بیایند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جمعی از پرستاران رسمی و پیمانی بیمارستان امام رضا مشهد که اخیراً (اردیبهشت ۹۸)کارانه بهمن ماه ۹۶ خود را دریافت کرده‌اند، نسبت به پایین بودن کارانه‌ها انتقاد دارند. بیمارستان امام رضا همچون دیگر بیمارستان‌ها بر اساس سیستم قاصدک کارانه پرستاران را پرداخت می‌کند. از زمانی که سیستم قاصدک برای پرداخت کارانه اجرایی شده است، ما نسبت به عدم شفافیت در پرداخت‌ها معترض بودیم.

طبق اظهارات پرستاران بیمارستان امام رضا؛ وقتی بدون مشاوره با کارشناسان حوزه پرستاری، طرح قاصدک اجرایی شد، پرستاران بالین نسبت به پایین بودن کارانه‌ها انتقاد داشتند. همان زمان اعتراضات پرستاران بالین سبب شد تا نظرسنجی در خصوص اجرا یا عدم اجرای آن صورت بگیرد، اما در این نظرسنجی بدنه پرستاری نقشی نداشتند.

طبق اظهاران این پرستاران؛ سیستم قاصدک کارانه پرستاران را بر اساس درآمدِ هر بخش حساب می‌کند و همین امر سبب می‌شود تا کارانه پرستار یک بخش پُر درآمد مثل جراحی بیشتر از کارانه بخش کم درآمدی مثل داخلی باشد.

به گفته آنان؛ با واریز کارانه بهمن ماه ۹۶ پرستاران، برخی از ما تنها حدود ۷۰ هزار تومان کارانه گرفتیم. این در حالی است که معاون پرستاری وزارت بهداشت پیشتر مدعی شده بودند که متوسط کارانه پرداختی به پرستاران حدود ۸۰۰ هزار تومان است.

پرستاران بیمارستان امام رضا می‌گویند: این مشکل همه پرستاران بالین است و ما خواهان این هستیم که کارانه‌ها کاملاً شفاف و بر اساس کارِ پرستار یعنی شیفت، تعداد بیمار، اقدامات صورت گرفته برای بیمار باشد.

در این گزارش سعی کردیم به بخشی از مسائل پرستاران اشاره کنیم مسلما مشکلات این قشر بیش از این موارد است.


منتشر شده

در

توسط

This site is registered on wpml.org as a development site.