مردان چه کاری برای شریکی که HPV دارد، می توانند انجام دهند؟

الهام عابد عابدی

دیگری: ویروس «پاپیلوم انسانی» یا HPV ویروسی است که بیش‌تر از همه در زمان آمیزش جنسی و از طریق تماس مستقیم بین پوست افراد انتقال می‌یابد.اکثر مردان و زنانی که دچار این عفونت هستند از این موضوع بی‌اطلاع هستند، زیرا در بدن آنها علائم یا مشکلات بهداشتی ایجاد نمی‌شود.

احتمال ایجاد سرطان توسط برخی از انواع HPV تناسلی بیش‌تر است، و این انواع را HPVهای «پرخطر» می‌نامند. معمولاً دستگاه ایمنی زن یا مرد آلوده به اچ‌پی‌وی کم‌خطر یا پرخطر از شر این عفونت خلاص می‌شود و ویروس صدمه‌ای وارد نمی‌کند. اما در برخی از افراد عفونتی دائمی (ماندگار) به‌وجود می‌آید که به‌کندی، اغلب در طول چندین سال، باعث ایجاد تغییراتی در سلول‌های طبیعی می‌شود که امکان دارد این تغییرات به ایجاد ضایعات پیش سرطانی یا سرطان منتهی شود.

 HPV در بدن مردان ممکن است راحت تر از بدن زنان از بین رود. به طور کلی در زنان معمولا ویروس بعد از دو سال یا کمتر ازبین می رود.انواع HPV مرتبط با سرطان گردن رحم معمولا برای یک مرد که رابطه جنسی با یک زن مبتلا به HPV دارد، مشکلات سلامتی ایجاد نمی کند. در مورد ویروس HPV اطلاع رسانی زیادی انجام نشده است در حالی که به گفته دکتر اقلیما یک میلیون نفر به این ویروس در ایران مبتلا هستند. در مورد شیوه های برخورد زنان و مردان با این ویروس نیز مطالب مفید زیادی در دسترس نیست بنابراین به مناسبت پرونده بدن زنانه  سعی می کنیم مطالبی در مورد این ویروس منتشر کنیم که امیدواریم برای خوانندگان محترم مفید باشد.

اگر یک شریک دارای HPV باشد، لزوما به این معنی نیست که اخیرا رابطه جنسی با شخص دیگری داشته است این ویروس می تواند سالیان سال بدون ایجاد نشانه های قابل توجه در بدن خاموش بماند.

دست و پنجه نرم کردن با بیماری HPV، آزمایشات غیرمعمول پاپ اسمیر و پیگیری معاینات و معالجات برای خانمها گیج کننده است، اما دوست پسر و یا همسر آنان چه کاری می تواند بکند؟

منابع چندانی برای راهنمایی  یک مرد برای فهمیدن آنچه که در HPV می­گذرد و یا چگونگی حمایت از همسر/شریک زندگی خود که با این بیماری دست به گریبان است، وجود ندارد.

«دانیله سپولورس»، نویسنده­ی کتاب«از دست دادن ان؛ روایت نیمه رسوایی یک باکره سابق» ، نکاتی را برای شریکان زندگی زنان مبتلا به HPV یا بیماری­های مشابه ارائه می­دهد. سؤالات اودر این کتاب برای راهنمایی مردان، در این مطلب ارائه شده­است.

تجربه­ ی برخورد با یک آزمایش پاپ اسمیر غیرمعمول را شرح دهید. زمانیکه برای اولین بار یک زن می­شنود که چیزی غیر طبیعی در آزمایش او وجود دارد، چه اتفاقی می­افتد؟

احساس می­ کنید که ته دلتان خالی شده است. بیشتر اوقات ، هیچ نشانه یا هشداری وجود ندارد که نشان دهد چیزی غیر طبیعی وجود دارد. قطعاً به این فکر می­کنید که فقط معاینات سالانه­ ی معمول خود را انجام داده ­اید، ولی ناگهان تماس تلفنی دریافت می­کنید که حاکی از مشکلی در آزمایش شماست. این موضوع بسیار ترسناک است، به خصوص اگر در سنین جوانی اتفاق بیافتد (من ۲۳ ساله بودم)، زیرا به هیچ وجه آماده­ی این مسئله نیستید یا انتظار ندارید که چنین چیزی را بشنوید.

یک مرد باید چه کاری برای پشتیبانی از زنی که برای اولین بار با یک آزمایش غیرطبیعی پاپ اسمیر(یا آزمایش مثبت HPV) مواجه شده است انجام دهد؟ بگذارد در این خبر غرق شود؟ چنین زنی دوست دارد چه رفتاری از شریک خود ببیند؟

مردی در این موقعیت باید دوست دختر یا همسر خود را در اولویت قرار دهد. دوست پسر من درک نمی کرد که چه اتفاقی افتاده است، بنابراین بیشتر اوقات به جای اینکه او به من آرامش دهد، من در حال قوت قلب دادن به او بودم. سعی کنید به وحشت نیفتید، چرا که شریک تان واقعاً نیاز به فردی استوار دارد. سواد و اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید و برای ملاقات با دکتر با او همراه شوید تا بتوانید سوالات خود را بپرسید. زنی که دچار این مشکل شده باید تمرکز و آرامش خود را حفظ کند ، بنابراین مردی که در کنارش است نباید استرس و نگرانی­ او را افزایش دهد.

یک دوست پسر/همسر در این موقعیت نگران شریک زندگی خود است، اما در عین حال نمی­داند که چه اتفاقی برای خودش نیز رخ داده است. . .

بله درست است، به همین دلیل است که این جریان مانند یک خیابان دو طرفه است و مرد نیز باید به آگاهی دست یابد. دکتر من فوق العاده بود و بارها و بارها به من گفت که دوست پسرم هروقت که بخواهد می­تواند با من بیاید و سوالات خود را بپرسد، البته فکر می­کنم بیشتر پزشکان دارای طرز فکر مشابهی هستند. آنها می­دانند که یک مرد احتمالاً نمی­داند که دقیقاً چه اتفاقی افتاده است و به دریافت اطلاعات نیاز دارد. به نظر من مهمترین کارهایی که یک مرد می­تواند بکند پشتیبانی، آگاه بودن و داشتن اطلاعات درست به جای صحبت کردن بدون فکر درباره­ی این موضوع است.

در مورد آنچه که طی آزمایشات پیگیری مانند «کولپوسکوپی» و نمونه برداری اتفاق می ­افتد، صحبت کنید.

برای من خیلی خنده­دار بود زیرا هرگز چیزی در مورد کولپوسکوپی نشنیده بودم و فکر می­کردم او می­ گوید «کولونوسکوپی» و من برایم سوال شده بود که «این چه ارتباطی با همه­ ی این مسائل دارد؟»

انجام کولپوسکوپی/ نمونه برداری برای من تا حدودی دردناک بود. من آماده­ ی چنین چیزی نبودم، زیرا انجام آزمایشات پاپ اسمیر بسیار سریع ، بدون درد و آسان است. پزشک به من آگاهی داده بود که کولپوسکوپی بیشتر از آزمایش پاپ اسمیر طول می­کشد، زیرا در این آزمایش پزشک باید شما را تحت نظر بگیرد تادرون رحم شما را ببیند و نمونه برداری کنند، بنابراین اصلاً  سریع و ساده نیست. برخلاف آزمایش پاپ اسمیر، در کولپوسکوپی احساس گرفتگی و ناراحتی ناشی از قرار دادن اسپکولوم برای مدتی طولانی وجود دارد.

بنابراین، این آزمایش حتی پس از اتمام نیز برای من خیلی آزار دهنده بود. این گونه احساس می­ شود که بدن با این نمونه برداری راحت نیست، و همچنین احساس ناجور و غیرطبیعی ناشی از آزمایش را پذیرا نیست. به خاطر می­آورم که در آن لحظه با خود می­ گفتم که«اوه، اگر نمونه برداری نشان دهد که سلولهای پیش سرطانی وجود دارند، چه اتفاقی در مرحله­ی بعدی می­افتد؟ اگر این آزمایش اینقدر ناراحت کننده است ، درمان اصلی چگونه است ؟ ذهنم به سرعت در حال پیشروی بود!

بهبودی بعد از کولپوسکوپی/ بافت برداری چه مدت طول می­ کشد؟

روز بعد از انجام کولپوسکوپی بهبود یافتم. بقیه­ ی روز به نوعی حالت تهوع و احساس ناخوشی در شکمم دچار بودم و مطمئن هستم که این حالات ناشی از استرس و نگرانی بودند. برای حدود یک یا دو روز احساس خوبی نداشتم.

یک همسر/دوست پسر باید چه کارهایی را در آن روز یا فردای آن روزمی تواند انجام دهد؟ شام اماده کردن، ماساژ دادن گردن یا تنها گذاشتن، کدامیک را می توان برای زنی که کولپوسکوپی کرده، می توان پیشنهاد داد؟

به نظر من مرد بهتر است کاناپه یا تخت خواب را برای او آماده کند و فیلم­هایی که دوست دارد را برایش بگذارد. برای او شامی مناسب تهیه کند، چیزی سبک مانند سوپ رشته فرنگی و مرغ یا یک غذای ساده، پیشنهاد می شود. اگرزن می­خواهد در مورد تجربه­اش صحبت کند یا توضیح دهد که چه احساسی دارد به او اجازه دهید در این مورد حرف بزند.اما اگر نمی­ خواهد ، به خواسته­اش احترام بگذارید و کمی زمان به او بدهید.

در مورد احساس یک زن در هنگام اولین برخورد با «HPV» صحبت کنید.

من وحشت­ زده بودم. شاید تا آن زمان فقط یک مقاله در مورد HPV و سرطان دهانه رحم در مجله­ی Cosmo خوانده بودم، و حتی توجه زیادی نیز به آن نکرده بودم. پزشک من شماره تلفن محل کارم را گرفت تا نتایج آزمایش پاپ اسمیر را به من اطلاع بدهد و همین امر باعث شد تا فکر کنم که حتماً اوضاع خیلی اورژانسی است و بگویم«خدایا ، این اصلاً خوب نیست!». اما در هنگام گفتگو ، او به من اطمینان داد و تأکید کرد که HPV چقدر معمول است. او گزینه­ هایی که داشتیم را توضیح داد؛ سلولهای غیرطبیعی چیزی هستند که می­توانیم با آنها کنار بیاییم.

هرگز برای من پیش نیامده بود که در معرض خطر باشم! من از این موضوع عصبانی بودم و فقط احساس می­کردم که چقدر ناعادلانه است. با خود می­گفتم که من همیشه یک شریک زندگی وفادار و با یک شریک جنسی بوده­ام، اما حالا ببین که چه به روزم آمده است.

با شنیدن واژه­ ی«پیش سرطانی» چه چیزی از ذهن شما گذشت؟

چه مدت زمان لازم است تا تبدیل به سرطان شود؟ چگونه می­توان از آن خلاص شد؟ اگر نتوانید از شر آن خلاص شوید چه باید بکنیم؟ من همچنین در مورد بودن با شریک زندگی ­ام و اینکه فقط بخواهیم به این مسئله زمان بدهیم یا خیر، سوالات زیادی در ذهن داشتم. خوش شانس بودم که دکترم دائماً در حال مطالعه در مورد این ویروس بود، بنابراین به روزترین اطلاعات را داشت. در حالی که بسیار نگران بودم، اعتماد من به پزشکم باعث شد که احساس بهتری داشته باشم. من به او ۱۰۰درصد اعتماد کردم ، احساس کردم که او می ­داند چه کاری باید برای من انجام دهد. داشتن یک ارتباط مناسب با پزشکتان، امری ضروری است.

شما دو مرحله سرما درمانی و یک پروسه ­ی LEEP (حذف سلولهای پیش سرطانی با سیم برقی کوچک) را داشته­اید. اطلاعاتی در این مورد به مردان بدهید.

مردان باید بدانند که در این شرایط زن احساس خستگی می­کند و شاید کمی تهوع داشته باشد. طی کرایوتراپی (سرما درمانی)، دهانه­ ی رحم دچار انجماد می شود، بنابراین (به گفته پزشک من) در طول چند هفته ­ی آینده، سلول های غیر طبیعی ناپدید شده و بدن شما را ترک می­کنند. من فقط امیدوار بودم که نتیجه بگیرم! اما برای چند هفته احساس می­کنید بدنتان مال شما نیست. مرحله­ ی دوم از مرحله­ی اول سخت­تر بود، بنابراین واقعاً بعد از آن حس خوبی نداشتم. حتی روز بعد نیز کمی احساس خستگی داشتم.

در پروسه­ ی LEEP ، صحبت از برداشتن بخشی از دهانه­ ی رحم است که به طور بالقوه می­تواند برای زنانی که بعداً می­ خواهند باردار شوند، مشکلاتی ایجاد کند. روش LEEP مانع از بارداری زنان نمی ­شود ، اما در صورت بارداری می­ تواند برخی از مشکلات را ایجاد کند (مانند زایمان زودرس)، و طبق آنچه به من گفته شد، این مورد فقط باید در مورد زنانی که LEEP را تجربه کرده­اند کمی دقیقتر مورد بررسی قرار گیرد. مردان باید بدانند که در این شرایط افکار زیادی در ذهن زنان می­ گذرد، و نگرانی­ های زیادی مانند این مورد وجود دارند.  

بنابراین، من همچنان مردان را تشویق می­کنم که همه­ ی تلاش خود را برای آگاهی، پشتیبانی، و سؤال کردن، به کار گیرند. فکر می­ کنم گاهی اوقات مردان از صحبت کردن در مورد این موضوع مضطرب هستند، اما بهتر است سؤال بپرسند و بدانند، نه اینکه از صحبت کردن در این باره بترسند. اگر زنان بدانند که شریک زندگیشان درگیر این موضوع است و تلاش می­ کند در کنار او باشد، حس بهتری پیدا خواهند کرد.

منبع:

http://www.ashasexualhealth.org/a-guys-guide-when-his-partner-is-diagnosed-with-hpv/
This site is registered on wpml.org as a development site.